Γράφει η Χρύσα Κοζανιτά 

Αγαπημένη συγγραφέας η Ιωάννα Καρυστιάνη και επομένως βυθιστήκαμε στο νέο της μυθιστόρημα "Χίλιες ανάσες" με προσδοκίες. Η αρχή του μυθιστορήματος, άρα και η πρώτη και τόσο σημαντική εντύπωση, είναι κάτι σαν την προσωπική σφραγίδα της συγγραφέα: θάλασσα κι μία ιδιότυπη γραφή, που προσαρμόζει το συντακτικό και τη στίξη προς όφελός της, προς το σκοπό της: την αινιγματική διατύπωση, το αργό, γεμάτο ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν, ξεδίπλωμα της πλοκής. Αυτή είναι η Ιωάννα Καρυστιάνη που αγαπάμε! 

Και βυθιζόμαστε ακόμα περισσότερο στην ανάγνωση...

Γνωρίζουμε τους ήρωες του βιβλίου, απλοί καθημερινοί ήρωες, σίγουρα όχι οι προνομιούχοι της ζωής. Είναι η Πηγή, που έχασε τον άντρα της κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, είναι οι δύο φίλες της, Πέπη και Πόπη, είναι η νεαρή κόρη της, και ένας αριθμός δευτερευόντων αλλά σημαντικών χαρακτήρων. Όλοι τους κάτοικοι του Κουκουτσιού, του επινοημένου από τη συγγραφέα ελληνικού νησιού.  

Το νησί αυτό η συγγραφέας καταφέρνει και το κάνει ιδανικό σκηνικό για την ιστορία παλιών μυστικών που μας αγηφείται. 

Μικρός, χαρακτηριστικός διάλογος μεταξύ της κεντρικής ηρωίδας Πηγής και του Ισίδωρου, ενός φίλου από τα παιδικά της χρόνια: 

-Τελικά, στα μικρά μέρη δεν χάνεται, δεν ξεχνιέται τίποτε, είπε εκείνος βραχνά, ακούμπησε την κούπα και σηκώθηκε. Τα γυαλιά του είχαν θολώσει από τους υδρατμούς, τα έβγαλε, τα στέγνωσε στο μανίκι του. 

Στα αποστολικά του μάτια η θλίψη εφτάψυχη, ωστόσο με διαφάνεια ακριβού κρυστάλλου, μέσα τους υπήρχε όλος, ο τότε και ο τώρα, ένας φίλος. 

- Όπως ερχόμουνα είπε, ο μισός μας ουρανός ήταν μουντός και η θάλασσα μολυβένια με τρεις γυαλιστερές αλουμινένιες φάσες, πάνω - κάτω όπως η ζωή μας, χαμογέλασε.

Μέσα από την ιστορία που στήνει η συγγραφέας, επιδιώκει και καταφέρνει να ασκήσει μια κριτική στην κοινωνία, την πολιτική και την ιδεολογία της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Καταφέρνει και κάνει τον αναγνώστη να προβληματιστεί πάνω σε ζητήματα όπως το προσφυγικό, η αλληλεγγύη, η κοινωνική ζωή και οι διαπροσωπικές σχέσεις, η φιλία. 

Ο έρωτας βρίσκεται σε αυτό το βιβλίο παρών σε κάθε σελίδα και μάλιστα ο πρώτος έρωτας, με όλες του τις συνέπειες στην ψυχή του ανθρώπου και κάποιες φορές, στην ψυχή και στην ζωή περισσότερων από δύο ανθρώπων. 

Επίσης, το μεγάλο χάσμα ανάμεσα στη νέα γενιά, που αναζητά την επανάσταση, που θέλει να κάνει τη διαφορά σε αντίθεση με τους παραιτημένους, ή βολεμένους ή ηττημένους μεγαλύτερους, είναι ένας ακόμα κεντρικός θεματικός πυρήνας του μυθιστορήματος. 

Παράξενος και υπερφορτωμένος ο κόσμος των μεγάλων, είναι λες και όλοι έχουν ένα βαρύ καβούκι στην πλάτη τους και πάνε αργά, σαν χελώνες, ενώ ο δρόμος τούς είναι γνωστός, η πεπατημένη. 

Η ίδια λαχταρούσε να τρέξει, να τρέξει κι εκεί που δεν ήξερε πώς πάνε, τι θα βρει και πόσο θα κάτσει, στην ηλικία της το πολύ και το για πάντα δεν έμοιαζε κατορθωτό, κάθε δοκιμή μια δοκιμασία του όσο πάει και όσο κρατήσει, ίσως μια σπίθα εδώ, δυο σπίθες παρακεί, κάμποσες ολόγυρα, προσάναμμα μπας και προκύψει το συθέμελο ταρακούνημα...

Το τέλος του μυθιστορήματος βρίσκει τον αναγνώστη απροετοίμαστο, να κλείνει το βιβλίο και να αναλογίζεται πόσο πολύ απόλαυσε τις 300 και πλέον σελίδες που προηγήθηκαν. 

     Αγορά βιβλίου με -10%

Write comment (0 Comments)

Γράφει η Χρύσα Κοζανιτά

  • "Είναι αδύνατο να προβλέψεις το μέλλον σε οποιοδήποτε βαθμό ακριβείας, είναι αδύνατο να κάνεις πρόβα τη ζωή" (Ένα δωμάτιο με θέα)
  • "Τη ζωή είναι εύκολο να την καταγράψουμε, αλλά σαστίζουμε όταν τη βιώνουμε" (Ένα δωμάτιο με θέα)
  • Η πανοπλία του ψεύδους σφυρηλατείται ύπουλα στο σκοτάδι, και κρύβει τον άνθρωπο όχι μόνο από το σκοτάδι, αλλά από την ίδια του την ψυχή" (Ένα δωμάτιο με θέα)
  • Η ζωή είναι μια παράσταση βιολιού, κατά την οποία μαθαίνεις να παίζεις όσο προχωράς" (Ένα δωμάτιο με θέα)
  • "Ολόκληρη η ζωή ενός παιδιού εξαρτάται από την ιδανική αντίληψη που έχει για τους γονείς του. Γκρέμισέ του αυτό το ιδανικό και όλα πάνε χαμένα (Εκεί όπου οι άγγελοι φοβούνται να διαβούν)
  • "Η ανυπακοή... αυτό το όγδοο θανάσιμο αμάρτημα, τόσο βολικό για τους γονείς και τους κηδεμόνες" (Εκεί όπου οι άγγελοι φοβούνται να διαβούν)
  • "Είναι τόση η ματαιοδοξία μας, που θεωρούμε τον χαρακτήρα μας αμετάβλητο, κι αργούμε να παραδεχτούμε πως άλλαξε, ακόμα και στο καλύτερο" (Εκεί όπου οι άγγελοι φοβούνται να διαβούν)

 

Αγορά βιβλίου -10%

 

 

Write comment (0 Comments)

Γράφει η Χρύσα Κοζανιτά

Πιάνοντας στα χέρια σου το βιβλίο της Πατρίθια Χέις Λεονάρντο ντα Βίντσι - Συναντώντας τον καλλιτέχνη αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για ένα βιβλίο πολύ ιδιαίτερο. Ίσως για το πιο ξεχωριστό βιβλίο τέχνης για παιδιά, που εμείς τουλάχιστον έχουμε διαβάσει ως τώρα. Πέρα από το κείμενο που με απλή και παραστατική γραφή γνωρίζει στον αναγνώστη την σπουδαία προσωπικότητα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, το βιβλίο είναι ένα απόλυτα διαδραστικό βιβλίο, που ούτε παιδί αλλά ούτε και μεγάλος δεν καταφέρνει να αφήσει από τα χέρια του αν πρώτα δεν το... ξεκοκαλίσει ξανά και ξανά!

Εικόνες που ξεπετάγονται, σελίδες που ξεδιπλώνονται και μία και δύο και τρεις φορές, βιβλία μέσα στο βιβλίο, ακόμα και καθρέφτης (ο οποίος έχει λόγο ύπαρξης) βρίσκονται διάσπαρτα στις σελίδες αυτού του βιβλίου.

Το βιβλίο χωρίζεται στα κεφάλαια: 

1. Τα πρώτα βήματα, όπου μαθαίνουμε για τον τόπο και τον χρόνο γέννησης του Λεονάρντο ντα Βίντσι, για την οικογένειά του, την εκπαίδευσή του και τις πρώτες του ανησυχίες.

2. Το εργαστήριο, όπου μαθαίνουμε για τα καλλιτεχνικά εργαστήρια στη Φλωρεντία της Αναγέννησης.

3. Τα σημειωματάρια, όπου γίνεται αναφορά στην μανία του ντα Βίντσι να καταγράφει τα πάντα σε σημειωματάρια που κουβαλούσε πάντοτε μαζί του. 

4. Οι παραγγελίες, όπου μαθαίνουμε για το βασικά θέματα που κυριαρχούσαν στην ζωγραφική την εποχή του ντα Βίντσι και για τα οπτικά κόλπα που εφάρμοζε ο ζωγράφος σε πολλούς πίνακές του. 

5. Τα πορτρέτα, όπου γίνεται αναφορά στον τρόπο που ζωγραφίζονταν τα πορτρέτα της εποχής και στην καινοτομία του Λεονάρντο ντα Βίντσι και σε αυτόν τον τομέα. 

6. Το άλογο, όπου γίνεται αναφορά στο περίφημο άλογο του ντα Βίντσι και άλλα έργα του που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 

7. Θάλασσα και ουρανός, όπου μαθαίνουμε ότι ο ντα Βίντσι δεν ζωγράφιζε μόνο πίνακες αλλά κατασκεύαζε και μηχανές, που θα μπορούσαν να ταξιδεύουν στην ξηρά, τον ουρανό και τη θάλασσα. 

8. Τα ρομπότ, ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στο ενδιαφέρον του ντα Βίντσι για την ανατομία και τον τρόπο που λειτουργεί το ανθρώπινο σώμα. 

 

Στην ίδια σειρά των εκδόσεων Μέλισσα κυκλοφορεί και το βιβλίο Βίνσεντ βαν Γκογκ - συναντώντας τον καλλιτέχνη.

     

Αγορά βιβλίου με έκπτωση -10%

Write comment (0 Comments)

Γράφει η Χρύσα Κοζανιτά

Επανερχόμαστε με νέες προτάσεις βιβλίων για την γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, γιατί αγαπάμε τον ερωτικό Φεβρουάριο και γιατί γιορτάζουμε πάντα τον Άγιο Βαλεντίνο και τον έρωτα. Όχι για λόγους εμπορικούς, αλλά από βαθιά πεποίθηση ότι μόνο όταν αφήνουμε τον έρωτα να εισέλθει σε ό,τι κι αν κάνουμε, θα καταφέρουμε να ευχαριστηθούμε στο έπακρο ακόμα και την πιο τετριμμένη στιγμή της ζωής μας. Έρωτας για τον σύντροφό μας, έρωτας για το σπιτικό μας, έρωτας για τη δουλειά μας, για το χόμπι μας, για την άνοιξη, το καλοκαίρι, το φθινόπωρο και τον χειμώνα. Και φυσικά, έρωτας και πάθος για το βιβλίο, τον πολύτιμο αυτό σύντροφο της ζωής μας.

1) Οι πόρνες του Guy de Maupassant: για άντρες και γυναίκες.

Εννέα διηγήματα του Μωπασσάν με θεματικό άξονα τις "κοινές γυναίκες" στη Γαλλία της περιόδου 1870-1890: μικρές ιστορίες δοσμένες ρεαλιστικά, "νατουραλιστικά", άλλοτε σκληρές και σκοτεινές κι άλλοτε τρυφερές ή χιουμοριστικές. Χωρίς να ηθικολογεί, και με τη γνωστή του λεπτή ειρωνεία, ο Μωπασσάν περιγράφει όλες τις πτυχές του κοινωνικού φαινομένου της πορνείας, "ταξινομώντας" κατά κάποιον τρόπο μέσα από την αφήγησή του όλους τους "τύπους" της πόρνης.

Την έκδοση συμπληρώνει Επίμετρο της Μαρίας Σπυριδοπούλου με τίτλο: Ο νατουραλισμός, η "πορνογραφική" λογοτεχνία και ο Μωπασσάν.

Αγορά βιβλίου

2) Για τον έρωτα του Charles Bukowski: για άντρες και γυναίκες

Νέα ποιητική συλλογή από τον απολαυστικό Charles Bukowski. Ποιήματα αφοπλιστικής ειλικρίνειας και αιχμηρού χιούμορ, γραμμένα με πηγαίο πάθος και συγκινητική ευθύτητα. Ο Τσαρλς Μπουκόβσκι γράφει για τον έρωτα, τη λαγνεία και την επιθυμία σε πρώτο πρόσωπο, άλλοτε με σκληρότητα και κυνισμό, άλλοτε με ευαισθησία και τρυφερότητα, και σκιαγραφεί, έτσι, τις πολλαπλές εκδοχές του ερωτευμένου ανθρώπου.

Αγορά βιβλίου

3) Μια μέρα τον Δεκέμβρη της Josie Silver: για γυναίκες

Το απόλυτα ρομαντικό μυθιστόρημα.

Η Λόρι δεν πιστεύει στον έρωτα με την πρώτη ματιά, αλλά ένα πρωί του Δεκέμβρη βλέπει έναν άντρα από το παράθυρο του λεωφορείου και νιώθει ότι αυτός είναι ο ένας και μοναδικός. 
Όμως το λεωφορείο φεύγει…
Η Λόρι περνά τον επόμενο χρόνο αναζητώντας τον σε όλες τις στάσεις λεωφορείων και σε όλα τα καφέ του Λονδίνου. Μάταια.
Τον επόμενο Δεκέμβρη, η καλύτερή της φίλη της συστήνει τον αγαπημένο της. Είναι αυτός, τον λένε Τζακ. Επιτέλους τον βρήκε, αλλά τώρα δεν μπορεί να γίνει δικός της…

Τρία μονοπάτια ζωής –διανθισμένα με δάκρυα, χαρές και αγωνίες– ενώνονται μοιραία σε μια πορεία δέκα χρόνων με μία και μοναδική κατεύθυνση: την αναζήτηση της ευτυχίας.

Αγορά βιβλίου

4) Είσαι όμορφη του Chuck Palahniuk: για άντρες και γυναίκες.

Καλτ μυθιστόρημα και αρκούντως τολμηρό, ιδανικό για να διαβαστεί παρέα με το ταίρι μας.

Αγορά βιβλίου

5) Ομορφιά και θλίψη του Yasunari Kawabata: για άντρες και γυναίκες

Η ιστορία ενός μεσήλικα συγγραφέα, του Όκι, που μετά από περίπου ένα τέταρτο του αιώνα πηγαίνει στο Κιότο για να ξαναβρεί τον μεγάλο του έρωτα, την Οτόκο, που έχει γίνει στο μεταξύ γνωστή ζωγράφος. Εκεί θα γνωρίσει και το τρίτο πρόσωπο του έργου, την Κέικο, μαθήτρια της Οτόκο και κατά κάποιον τρόπο ιδανικό συμπλήρωμά της. Μαζί οι δύο γυναίκες δίνουν το πορτρέτο της ιδανικής γυναίκας που όμως εμπεριέχει δαιμονικά στοιχεία, ένα διπλό πορτρέτο που είναι το μέσο για να εκφράσει ο Καουαμπάτα την πραγματική του «λατρεία για τη γυναίκα». Το θέμα της Ομορφιάς και της Θλίψης, πάντοτε παρόν στο έργο του Καουαμπάτα, εδώ γίνεται τίτλος του ίδιου του μυθιστορήματος, ενός μυθιστορήματος που αποτελεί μια αριστουργηματική σπουδή πάνω στα θέματα του πληγωμένου έρωτα και της ζήλιας, της δαιμονικής ανθρώπινης φύσης και του θανάτου.

Αγορά βιβλίου

6) Ερωτική νοημοσύνη της Esther Perel: για άντρες και γυναίκες.

Και τι γίνεται όταν ο έρωτας αρχίζει να ξεθυμαίνει; Έχουν άραγε δικαίωμα στον φλογερό έρωτα μόνο τα φρέσκα ζευγάρια; Τα ζευγάρια που είναι πολλά χρόνια μαζί είναι καταδικασμένα στην ρουτίνα; Όχι, βέβαια. Και αυτό ακριβώς εξηγεί η Esther Perel στο εξαιρετικό βιβλίο της με καθημερινά παραδείγματα και πολύτιμες συμβουλές. 

Αγορά βιβλίου 

7) Η γυναίκα και το νευρόσπαστο του Pierre Louys: για άντρες και γυναίκες

Πρόκειται για την κλασική ερωτική νουβέλα που μεταφέρθηκε πολλές φορές στον κινηματογράφο με πρωταγωνίστριες μεταξύ άλλων τη Μαρλέν Ντίτριχ και την Μπριζίτ Μπαρντό, ενώ ενέπνευσε στον Λουίς Μπουνιουέλ την ταινία με τίτλο Σκοτεινό αντικείμενο του πόθου.

Αγορά βιβλίου

Δείτε περισσότερες προτάσεις στο παλιότερο άρθρο μας

 

Write comment (0 Comments)

Γράφει η Χρύσα Κοζανιτά 

Έφυγε χτες από τη ζωή, στα 79 του χρόνια, ο Ισραηλινός συγγραφέας Άμος Οζ, ο οποίος μας χάρισε όχι μόνο καταπληκτικά μυθιστορήματα, αλλά και θεωρητικά / δοκιμιακά έργα, που αναδεικνύουν έναν προοδευτικό άνθρωπο με μια ιδιαιτέρως οξυδερκή ματιά.

Το όνομα του Οζ έγινε γνωστό το 1968 με την έκδοση του μυθιστορήματος Ο Μιχαέλ μου, ένα μυθιστόρημα που εκτός από ένα γοητευτικό πορτρέτο της σύγχρονης Ιερουσαλήμ, περιγράφει τον έρωτα και τελικά το γάμο δύο νέων παιδιών στο Ισραήλ. Το μυθιστόρημα, έξοχο δείγμα μοντερνιστικής γραφής, ξεχωρίζει γιατι καταφέρνει να διεισδύσει στο εσωτερικό κόσμο της ηρωίδας και να τον περιγράψει με ακρίβεια.

Φυσικά, το ευρύ κοινό γνώρισε τον Οζ μέ την Ιστορία Αγάπης και Σκότους, ένα αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα και ταυτόχρονα ένα πορτρέτο του σύγχρονου Ισραήλ. Το βιβλίο έμελλε να γίνει ένα από τα πιο πετυχημένα Ισραηλινά βιβλία στη Δύση και το 2015 γυρίστηκε και η ταινία.

Τα θεωρητικά του έργα είναι εξίσου σημαντικά και ενδιαφέροντα και ξεχωρίζουμε το Κατά του φανατισμού, ένα έργο στο οποίο αντανακλάται ο προοδευτικός τρόπος σκέψης του Οζ, η συντροφικότητά του, η κριτική του ικανότητά και η θετική του σκέψη, και το Η αρχή της ιστορίας που αφορά την λογοτεχνία, και δείχνει τον τρόπο που ο Άμος Οζ αντιμετώπιζε την γραφή.

Το έργο του δεν εξαντλείται σε λίγους τίτλους και θα πρέπει ίσως να αναφέρουμε τη Νύχτα του συγγραφέα, Το μαύρο κουτί και τον Ιούδα.

Ο Οζ δεν κατάφερε να αποσπάσει το βραβείο Νόμπελ, αν και επί σειρά ετών το όνομά του συζητιόταν πολύ. Πάντως, από χτες το σίγουρο είναι, ότι ο κόσμος έχασε ένα σπουδαίο μυαλό, έναν σπουδαίο συγγραφέα που όλα του τα βιβλία είναι μια προσφορά στην ειρήνη και την ανθρωπιά. 

 

Για αποφθέγματα του Άμος Οζ δες ΕΔΩ.

Για τα βιβλία του Άμος Οζ δες ΕΔΩ.

Write comment (0 Comments)

Σελίδα 1 από 13